­

Sociale innovatie is hot, maar hoe krijg je het echt werkend?

Nieuw Organiseren

Onlangs dronk ik een paar koppen koffie met Ben Kuiken. Voor de mensen die hem niet kennen, Ben is de initiator en motivator van het platform NieuwOrganiseren.nu en heeft daarnaast meerder aansprekende managementboeken geschreven zoals De laatste manager en De PRETfactor.

Samen keken we een beetje terug naar de samenwerking in de Syntens tijd, stonden stil bij het nu en uiteraard keken we ook wat vooruit. Terugkijkend kon ik goed zien dat organisatieland heerlijk achter hypes aan kan lopen, van zelfsturing, Semcostyle en LEAN, via AGILE en SCRUM langs Holocracy en TEAL. Stuk voor stuk prachtige initiatieven wat mij betreft omdat ze raken waar over het gaat, organisaties natuurlijker, soepeler en fijner maken.

No implementation

Ben gaf an dat hij niet zoveel zag in implementatietrajecten en toen ik doorvroeg waarom en waar Nieuw Organiseren volgens hem echt over ging kwam hij met een voor mij hele heldere stelling. Nieuw Organiseren is volgens hem in de basis dat je gewoon met het primaire proces en belangrijker nog met de mensen in gesprek gaat en (zeker wat mij betreft) blijft. Die gesprekken zijn iedere keer anders en de uitkomst van die gesprekken zijn dat ook, dat is geen standaard routine met altijd de uitkomst zelfsturing of scrum of whatever de volgende hype in organisatieland ook zal zijn. Kortom het is geen implementatietraject. De uitkomst is ongewis en het proces zal veel vragen oproepen zonder kant en klare antwoorden, daar moet je toe bereid zijn om het te laten werken.

Ruimte maken

Organiseren en organisaties is in de basis ruimte geven/creëren en met name mensenwerk, geen systemen werk. Het vraagt volgens ons beide ook meer dan ooit management dat zichzelf iedere keer weer ter discussie durft te stellen, dat durft te zeggen dat ze het ook niet weten. Het is in deze ruimte waarin nieuwe mogelijkheden ontstaan om niet in een nieuw soms zelfs meer rigide systeem te stappen maar om daadwerkelijk de vernieuwing te realiseren die passend is bij die organisatie op dat moment. Dat vraagt maatwerk en dat is niet iets dat je implementeert.

Het vraagt dus dat we MET en misschien zelfs nog belangrijker AAN mensen gaan werken en de sleutel is een MT dat dat durft. Daar wringt het helaas vaak moet ik constateren na de vele trajecten waar ik soms onderdeel van ben geweest en vaker nog aan bij heb mogen dragen. Maar het kan wel, dat is zo mooi en dat wil ik graag nog een keer in de schijnwerpers zetten.

Sleutels

De verschillende parels van sociaal innovatieve ondernemers en managers die er ook zijn hebben volgens mij de sleutels in handen hoe het ook kan want zij doen het al een aantal jaren. Ze doen het zeker veel leuker maar ook met vallen en opstaan. Ik heb op dit moment diverse gesprekken met de voormalige winnaars van de MKB Krachtcentrale, de MKB parels van sociale innovatie in Nederland. Samen met hen ben ik op ontdekkingstocht naar wat er met ze is gebeurd sinds ze de prijs gewonnen hebben, wat ze hebben geleerd en wat volgens hen deze sleutels eigenlijk zijn. We zijn samen vanuit de praktijk aan het ontdekken wat de mechanismes zijn achter standaard begrippen als vertrouwen en verantwoordelijkheid.

Ik ga dit proberen te vangen in een serie blogs waarvan het de bedoeling is dat ze zoveel mogelijk verspreid worden omdat het delen van deze kennis wat mij betreft enorm kan helpen om sociaal innovatief werken in Nederland gewoon nog net weer wat extra aandacht te geven. Zeg nou eerlijk, wie wil nou niet leuker en prettiger werken met resultaat?

Raymond Witvoet

By |september 8th, 2017|Geen categorie, sociale innovatie|0 Comments